تخمه آفتابگردان طعم دار از وقوع تشنج در افراد جلوگیری جلوگیری می کند

تخمه آفتابگردان طعم دار محبوب ترین گیاه در روسیه است که معمولا برای پخت و پز استفاده می شود. اولین بار حدود 200 سال پیش ظاهر شد و مورد استفاده قرار گرفت. روغن تخمه آفتابگردان با وجود افزایش در دسترس بودن انواع دیگر روغن ها مانند روغن زیتون، روغن کلزا، روغن بذر کتان و غیره، همچنان در رتبه اول مصرف روغن در روسیه قرار دارد.

در تمام این سال ها، صنعت استخراج روغن در حال توسعه و بهبود فناوری تولید بوده است، زیرا کاربردهای روغن آفتابگردان تنها به پخت و پز خانگی محدود نمی شود، بلکه در صنایع فرآوری مواد غذایی و برای اهداف غیرغذایی نیز استفاده می شود.

در حال حاضر 35 درصد از کل روغن نباتی تولید شده در روسیه برای مصارف غذایی بسته بندی می شود. بقیه نفت به صنایع دیگر می رود. حدود 95 درصد روغن تخمه آفتابگردان بسته بندی شده در بازارهای خرده فروشی فروخته می شود.

روغن تخمه آفتابگردان حدود دو سوم مصرف داخلی مواد غذایی و روغن نباتی صنعتی روسیه را تشکیل می دهد. کل مصرف روغن نباتی در حدود 25 لیتر سرانه در سال است که کمتر از اروپا و ایالات متحده است.

از دانه های آفتابگردان برای تولید SO استفاده می شود که یک مکمل غذایی بسیار مفید است که با اسیدهای چرب غنی شده است و به عنوان یک ماده در بسیاری از آماده سازی های دارویی استفاده می شود. دانه ها را می توان روی غلات، سالاد و سوپ پاشید و با سبزیجات و تنقلات مخلوط کرد.

این دانه ها ادرار آور و خلط آور هستند و در حال حاضر برای درمان عفونت های برونش، حنجره و ریه، سرفه و سرماخوردگی ارزش زیادی دارند. آنها همچنین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، شدت گرگرفتگی در زنان یائسه و همچنین عوارض دیابت استفاده می شوند.

برای مارگزیدگی و عقرب گزیدگی نیز تجویز می شوند. روغن تخمه آفتابگردان در داخل برای رفع یبوست، به عنوان روان کننده، و در خارج به عنوان روغن ماساژ، پانسمان روغن و در درمان ضایعات پوستی، پسوریازیس و روماتیسم استفاده می شود.

کیک روغنی یک غذای با ارزش برای گاو و طیور است. این روغن در آشپزی، صابون، روان کننده ها و شمع ها و همچنین به عنوان بیودیزل و سوخت زیستی استفاده می شود.